Een idee is lucht. Je kunt erover dromen, erover
fantaseren, erover vertellen, maar daar blijft het dan ook bij. Daarbij is geen
enkel idee uniek. Ergens op de aardbol heeft minstens één iemand hetzelfde
probleem of dezelfde behoefte geidentificeerd en had eenzelfde idee als jij.
Demotiverend? Helemaal niet! De werkelijke uitdaging zit 'm namelijk niet
in het idee bedenken, maar in de realisatie die daar op volgt.
De eerste te nemen stap om je idee te realiseren is om
het concreet te maken. Wat is het nou eigenlijk, en wat dus niet? Afkaderen en
aanscherpen dus, totdat je iets hebt wat je in één adem kunt uitleggen. De
tweede stap is om je idee behalve in woorden ook uit te kunnen drukken in
meerdere zintuigen. Visualiseer! Teken het en verzamel beelden die de sfeer
weergeven. In geval van iets eetbaars; ga de keuken in! Je moet het ruiken,
proeven, zien en voelen om het te begrijpen. Dan pas wordt het tastbaar. Dan
pas spreken we niet meer van een idee, maar van een concept.
Nu heb je nog een lange weg te gaan. Ik houd meestal
aan dat je op maximaal 5% van je realisatie zit, en dus nog 95% te gaan heb,t
voordat jouw idee te implementeren is in de markt. Het concept moet getoetst
worden. Is het technisch, economisch en juridisch haalbaar? Ga experimenteren,
optimaliseren, doorrekenen, zo vaak als nodig is. Hierna is je idee klaar om op
te schalen naar een commercieël interessante schaalgrootte.
Nu volgen er proefproducties, risico-analyses, HACCP
studies, nog meer proefproducties, kostprijsberekeningen, houdbaarheidstudies
en stabiliteitsoptimalisaties. Je kunt je zo voorstellen dat de weg van idee
naar realisatie een lange is, met veel valkuilen op de route. Ik weet van deze
valkuilen, omdat ik zelf al heel wat mensen ben tegengekomen die deze weg
bewandeld hebben.
Je kunt je nu indenken waarom het idee dat jij bedacht
nog helemaal niet bestaat… Degene die het eerder heeft bedacht, heeft óf de weg
niet durven te bewandelen, óf is er niet in geslaagd de valkuilen te omzeilen.
Jouw eigen kunnen, jouw inzicht en durf zijn naast een professionele aanpak de
belangrijkste ingrediënten voor een succesvolle realisatie.
Dit stuk verscheen eerder in een column van het vakblad Voedingsindustrie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten